Monday, August 07, 2006

التناقض

التناقض لما تبقي بتحب بلدك و تسبها و تعيش بره

التناقض لما تكره الامريكان و تشتغل في شريكاتهم

التناقض لما تقول "انا" اكتر من ميت مره في كلمك و اخر" انا" تكون "انا مبحبش اتكلم عن نفسي"ه

التنافض لما تنتقض المظاهرات و تمشي فيها

التناقض لما تعرف ان مديرك مش طيئك و تجبلوا هديه في عيد ميلاده

التناقض لما تحرر بلد من رئيسها و تحتلها انت

التناقض لما تشوف نفسك بعين غيرك و متعرفهاش
التناقض لما تسمع اغاني و تروح تصللي الفجر في الجامع
التناقض لما تطلع الرقاصه تحج وترجع ترقص تاني

التنافض لما تحس انك محروق دمك و متحولش التلفزيون عن الس ان ان

التناقض لما العرب يقعودوا علشان يطلعوا بحل سلمي و اسرائيل تقصف المبني اللي جمبهم

التناقض لما يبقوي الخساير في الحرب العلميه التنيه اكتر 100 مره من خسائر حروب الرسول محمد و يبقي المسلمين برده ارهابيين

التناقض لما تشوف جنازة الأموات من عدوك فيبقي نفسك فيها

التنافض لما العدوا يطلع في كل القنواة وانت قاعد تكلم نفسك علي قنواتك المحليه

كفايه كده ولا نقول كمان...مفيش فيده من الزياده

6 Comments:

Anonymous Anonymous said...

شوف انت اول ما قلت اول ثلاث نقط متناقضه مع بعض حسيت انى اعرفك او انك راجل من
IT
و لما شفت البلوج التانى اتأكدت انك يا من IBM or EDS
يا سلام تقديرى كان فى محله
انا هنا فى ibm شويه عمان و شويه السعوديه و حبه البحرين
المهم يبقى سلملى على محمد لطفى تقريبا كان اشتغل هناك لما اتنخرجنا كلنا من
ITI
C U, AND TAKE CARE.

Mon Aug 07, 11:23:00 PM 2006  
Blogger ام مليكة said...

والله عندك مليون حق حياتنا كلها تناقضات بس مش دي طبيعة الحياة زي ما بيقولوا يعني كلنا بنكره العري والمطربات النص كم بس بنتفرج عليهم عيني عينك وبنعلق على لبسهم اللي هو في الاساس مش عاجبنا وحاجات كير انت قلتها كلها تقريبا بس هو البني ادم كده

Tue Aug 08, 03:24:00 AM 2006  
Blogger Mai Kamel said...

التناقض اني اقولك الموضوع عجبني مع انى معترضة معاك فى كام نقطة.. بس هو فعلا عجبني .. سعيدة بالتناقض نسبيا!

Tue Aug 08, 09:56:00 AM 2006  
Blogger BackBone said...

تحيه خاصه الي كل اللي زار البلوجر بتاعي.

Anonymous:
هو بصراحه انا مش عارف انت مين اصلا علي شان اسلملك علي لطفي بس حاضر اول لما اشوفه هاسللملك عليه.

بنت البلد:
تحيه خاصه ليكي انت و بيرو و ربنا يرجعه بالسلامه ان شاء الله. و حاجه كمان انا فعلاً كنت بحاول اهددي النفوس مبينك انت و بيروا يالا ربنا يتمم لكم علي خير.

خالد كامل:
مرحباً بيك في البلوج بتاعي و متشكرين علي تعليقق يا باشا.

Mai:
ياريت لو تقوليلي معترضه علي ايه و نتناقش.

اخيراً ممكن نضيف ان

التناقض ممكن يكون لما البقال يقولك معندوش و هوه عنده جوه. بايخه طحن بس معلش كانت نقحه عليه. سوري.
:D

Tue Aug 08, 11:49:00 AM 2006  
Blogger محمود محمد حسن said...

عمنا محمد فهمي

معاك حق والله حياتنا كلها تناقض فعلا في حاجات كتير

بس في حاجة انا مختلف معاك فيها .

هو فيها إيه لما تسمع اغاني وتنزل تصلي الفجر ؟؟

لو بتسمع غناء محترم وذو كلمة وقيمة وهدف فيها ايه بقى دي ؟؟

Tue Aug 08, 12:26:00 PM 2006  
Anonymous Anonymous said...

Your words very touchable, indicate that you have very high sense, So BackBone back home we miss you so much
The Ship will not sailing without you :)

Tue Aug 08, 02:10:00 PM 2006  

Post a Comment

<< Home